Björnbärspaj

Igår hade vi lite gäster, så jag kände att baksuget var tillbaka. Blev en jättegod björnbärspaj, original receptet är med krossad ananas. Men jag glömde köpa det och har gjort förut denna paj med hallon och jordgubbar. Igår hade jag bara björnbär hemma så jag tänkte jag testar med det.
Blev kanon..
 
Här kommer receptet:
 
Pajdeg:
100 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Blanda ihop alla ingredienser till en smidig pajdeg, du kan ev behöva lite mera smör. Känn efter, ska bli en smidig deg. Tryck ut i en pajform.
 
Fyllning:
2 dl créme fraiche
1/2 dl socker
1 burk väl avrunnen krossad ananas, hallon, jordgubbar eller björnbär
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
 
Blanda ihop alla ingredienser utom frukten, när allt är blandat rör du ner frukten. Sen häller du det över pajdegen i formen. In i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

maggdastipsochbak.blogg.se

Kommer skriva mkt om stjärnegärdets gourmet webbshop och tipsa om produkter samt om det jag bakar.

RSS 2.0