Rabarberkaka med crumble

Igår blev det lite bak här hemma, gjorde en rabarberkaka med crumble. Det är grannens och min favoritkaka, bakar den flera ggr under rabarber säsongen. Jag fick låna grannens bil för att åka och handla, så han fick en kaka som tack.
Våra ena bil har tappat slutljuddämparen så den låter som en rallybil, men är på lagning nu.
Jag glömde ta kort på färdiga kakan, men har bild på innan den åker in i ugnen. Vart så mkt efter baket, jag diskade och vilade lite sen gav jag iväg kakan och helt glömde bild, Men jag lovar er ni kommer inte bli besvikna när ni bakar den. Receptet kommer från tidningen Hembakat, ett gammalt nr, kan kolla upp om ni vill veta exakt vilket nr, bara säga till. Här kommer receptet:
 
Kaka
6 msk gräddfil
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
75 g smör, rumsvarmt
50 g hasselnötter, hackade
 
Crumble
50 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 msk ljust muscovadosocker
1 1/2 dl vetemjöl
 
Fyllning
225 g rabarberstjälkar
2 msk vetemjöl
1/2 dl strösocker
 

1. Ta fram 75 g smör (till kakan) så att det hinner bli rumsvarmt.
 
2. Börja med crumblen: smält smör i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker samt muscovadosocker och rör ihop. Töm över i en skål, tillsätt mjölet och rör ihop till en smulig massa. Ställ åt sidan och låt kallna, gärna i kylskåp.
 
3. Sätt ugnen på 175 grader.
 
4. Fyllning: Skär rabarberstjälkarna i 2 cm långa bitar. Lägg dem i en skål och blanda med vetemjöl och socker. Låt stå i ca 15 minuter, men blanda runt några gånger under tiden. 
 
5. Kakan: Blanda gräddfil och ägg i en skål. Blanda i en anna skål vaniljsocker, mjöl, socker och bakpulver. Tillsätt smöret till mjölblandningen och rör ihop med elvisp till en smulig deg. Vänd ner hasselnötterna (hackade). Vänd ner äggblandningen till en slät smet.
 
6. Lägg kakasmeten i en smord form, ca 24 cm i diameter. Lägg rabarberblandningen ovanpå. Ta fram crumblen som ska vara i kaksmulstora bitar och strö den över kakan.
 
7. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Prova om kakan är klar med en sticka.
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

maggdastipsochbak.blogg.se

Kommer skriva mkt om stjärnegärdets gourmet webbshop och tipsa om produkter samt om det jag bakar.

RSS 2.0